Zaparcia w ciąży. Problemy z oddaniem stolca w ciąży. Przyczyny i leczenie

Zaparcia w ciąży

Zaparcia w ciąży

Ciąża uchodzi za piękny czas oczekiwania na dziecko, niestety ma również mniej komfortowe strony. Zaparcia w ciąży to dokuczliwa przypadłość dotykająca wiele ciężarnych kobiet- szacuje się, że nawet połowę. Oddawanie stolca wydaje się być najbardziej naturalną czynnością w życiu człowieka podobnie jak jedzenie i spanie. W momencie gdy problem z wypróżnianiem wydłuża się w czasie i uniemożliwia oczyszczenie jelit, powoduje szereg nieprzyjemnych dolegliwości jak wzdęcia, bóle brzucha i głowy, odbijanie się, nadmierne gazy a nawet powstanie hemoroidów. Kobiety skłonne do wymiotów w czasie ciąży również odczują większe mdłości podczas zaparć.

Na szczęście istnieje wiele sposobów, aby naturalnie lub farmakologicznie wspomóc perystaltykę jelit i tym samym zwiększyć częstotliwość wypróżnień ciężarnej.

Przyczyny zaparcia w ciąży

Główną przyczyną problemów z oddawaniem stolca w ciąży jest progesteron- najważniejszy hormon ciążowy. Pogarsza on perystaltykę jelit poprzez zmianę funkcjonowania napięcia mięśni przewodu pokarmowego. Nie bez znaczenia jest również fakt, że powiększająca się macica uciska min. żołądek i jelita, przez co zaczynają one gorzej pracować. Za zaparcia w ciąży może również odpowiadać suplementacja żelaza- bardzo potrzebnego pierwiastka w ciąży.

Leczenie zaparcia w ciąży

Na początek warto spróbować pomóc sobie w bardziej naturalny sposób. Aby zadbać o odpowiednią perystaltykę jelit należy przede wszystkim przyjmować odpowiednią ilość płynów dobraną do wagi i wzrostu kobiety. W uproszczeniu przyjmuje się, że wystarczające jest picie 2-3 litrów dziennie. Zdecydowana większość  pije wody za mało lub pije ją po prostu źle. Aby być odpowiednio nawodnionym należy pić mniejsze porcje jak najczęściej.

Bardzo ważnym aspektem jest także odpowiednie odżywianie się. Zaleca się stosowanie diety lekkostrawnej, bogatej w substancje odżywcze oraz błonnik. Polecane jest również picie siemienia lnianego. Unikajmy natomiast cukru, białej mąki, czekolady oraz bananów. Jeść należy powoli w pozycji siedzącej, przeżuwając dokładnie każdy kęs. Pomocna przy zaparciach w ciąży może być także aktywność fizyczna w postaci np. długich energicznych spacerów oraz codzienne ćwiczenie mięśni Kegla.

W momencie, gdy nie jesteśmy w stanie poradzić sobie domowymi sposobami dozwolone jest przyjmowanie np. czopków glicerynowych, które mogą ułatwić kobiecie ciężarnej wypróżnianie się. Niestety często są one zbyt słabe aby odczuć całkowitą ulgę. Warto wypróbować także laktulozę w postaci syropu. To środek przeczyszczający uznawany jako bezpieczny w czasie ciąży. Działanie odczujemy około 24-48h po spożyciu. Zalecane jest stosowanie odpowiednich probiotyków, które pomogą jelitom dojść do równowagi. Środki te należy zawsze skonsultować z zaufanym lekarzem.

Przeczytaj także:

Antykoncepcja dla kobiet karmiących piersią

Monitor płodności do skutecznego wyznaczania dni płodnych i niepłodnych na podstawie kropli śliny

Leave a Reply

Share This

Share this post with your friends!

%d bloggers like this: