Z czego wynika silny ból głowy jako objaw zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS)?

Ból głowy jako objaw zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS)

Ból głowy jako objaw zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS)

Szacuje się, że aż 80% kobiet na całym świecie zmaga się z PMS. Potrafi on uprzykrzyć życie na kilka dni przed miesiączką, nierzadko odbierając chęć zarówno do aktywności fizycznych jak i spotkań towarzyskich. Objawy za jakie odpowiada są indywidualne dla każdej pacjentki. Wynikają one zarówno z uwarunkowań genetycznych jak i naszego trybu życia. Jednym z symptomów PMS jest ból głowy, często mylony z pojęciem migreny miesiączkowej, która trwa zarówno przed jak i w trakcie okresu. Ponad połowa kobiet chorujących na migrenę doświadcza zaostrzenia objawów w okolicy miesiączki. Fakt ten wyraźnie podkreśla związek silnych bólów głowy ze zmianami hormonalnymi.

Czym jest PMS?

PMS to inaczej zespół napięcia przedmiesiączkowego (z ang. Premenstrual Syndrome). Składa się na niego wiele, niekiedy bardzo dokuczliwych objawów psychicznych oraz somatycznych o indywidualnym nasileniu. Najczęstsze z nich to wzdęcia, wahania nastroju, zaburzenia lękowe, trądzik, nadwrażliwość piersi, zatrzymanie wody w organizmie oraz bóle głowy. PMS pojawia się kilka dni przed okresem i utrzymuje się zazwyczaj do wystąpienia krwawienia. Przyczyną są wahania hormonalne- min. wzrost poziomu progesteronu w organizmie.

Dlaczego boli mnie głowa przed okresem?

Ból głowy to częsty objaw PMS. Nierzadko wydłuża się i trwa jeszcze podczas miesiączki, zazwyczaj przez 3 dni po jej rozpoczęciu. Przyczyną bólu jest spadek poziomu estrogenów w organizmie kobiety, charakterystyczny w fazie  lutealnej. Wahania hormonalne wpływają na aktywność neuronów, odpowiadających za wrażliwość na ból. Uważa się także, że znaczenie może mieć zwiększone uwalnianie prostaglandyn.

Jak łagodzić objawy PMS?

W przypadku bólu głowy najlepiej sprawdzą się leki przeciwbólowe. Niekiedy zaleca się również przeprowadzenie terapii hormonalnej. Dla wszystkich kobiet wskazane są także rozluźniające ćwiczenia np. w postaci jogi. Duże znaczenie ma także ograniczenie czynników stresogennych, które nasilają objaw oraz zadbanie o zdrową dietę bogatą w kwasy tłuszczowe. Pomocny może okazać się regularnie przyjmowany olejek z wiesiołka.

Przeczytaj także:

Test Owulacyjny na ślinę wielokrotnego użytku do wyznaczania dni płodnych. Skuteczność 98%

Wkładka antykoncepcyjna – diafragma Caya- pasuje dla 98% kobiet, bez specjalnego dopasowywania

Leave a Reply

Share This

Share this post with your friends!

%d bloggers like this: