Ból brzucha i biegunka podczas miesiączki – przyczyny i leczenie

Ból brzucha i biegunka podczas miesiączki – przyczyny i leczenie

Ból brzucha i biegunka podczas miesiączki – przyczyny i leczenie

Można odczuwać szereg objawów w trakcie miesiączki. Ich nasilenie oraz występowanie jest kwestią indywidualną. Biegunka, ból brzucha i inne problemy żołądkowo-jelitowe są tylko jednymi z nich. Warto wiedzieć, dlaczego powstają i jak je leczyć, żeby móc złagodzić nieprzyjemne doznania.

Ból brzucha i biegunka podczas miesiączki – przyczyny

Podczas cyklu miesiączkowego ciało ulega zmianom dzięki hormonom. W przewodzie pokarmowym znajdują się komórki receptorowe estrogenu i progesteronu. Te hormony wpływają m.in. na rozluźnianie i kurczenie się jelit. Dzięki pobudzonej pracy jelit treść pokarmowa szybciej przesuwa się do jelita grubego, co często skutkuje biegunką.

Oprócz hormonów kolejną przyczyną biegunki i bólu brzucha jest zwiększona ilość prostaglandyn. Wpływają one na pracę mięśni gładkich. Im organizm podczas menstruacji wytwarza więcej tych hormonów, tym bardziej macica się kurczy. W związku z tym skurcze menstruacyjne oraz ból brzucha mogą się nasilać. Gdy poziom prostaglandyn jest wysoki, hormony mogą przedostać się do układu krwionośnego i podróżować do innych części ciała, w tym do jelit. Jelita mają gładką wyściółkę mięśni, podobną do macicy. Wysoki poziom prostaglandyn może powodować kurczenie się jelit i szybsze uwalnianie ich zawartości, co powoduje biegunkę.

Ból brzucha i biegunka podczas miesiączki – leczenie

Osoby z problemami układu trawiennego mogą częściej doświadczać bólu brzucha oraz biegunki podczas okresu. Leczenie warto rozpocząć od odpowiedniej profilaktyki.

Kilka dni przed miesiączką warto jeść więcej produktów bogatych w błonnik, który korzystnie wpływa na pracę jelit. Zmienia również konsystencję stolca, sprawiając, że jest bardziej solidny i gęsty. Podczas biegunki dobrze przestrzegać lekkostrawnej diety oraz unikać produktów podrażniających żołądek np. kofeiny, pikantnego jedzenia, przetworzonej żywności. Można również sięgać po naturalne probiotyki jak jogurty naturalne, kefiry, kiszonki czy kwas chlebowy, które zwiększą ilość zdrowych bakterii w jelitach, pomagając zmniejszyć objawy biegunki.

Podczas biegunki ruchliwość jelit jest nasilona, przez co organizm nie ma czasu na wchłanianie wody oraz składników mineralnych z pokarmu. Dlatego należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu, dzięki czemu można uniknąć odwodnienia. Wodę oraz elektrolity warto popijać często, ale małymi łyczkami.

Ból brzucha można zredukować, korzystając z miejscowych okładów. Pomocny bywa również delikatny masaż, rozciąganie czy mało intensywna aktywność fizyczna. W przypadku bolesnych miesiączek dobrze mieć w zanadrzu leki przeciwbólowe oraz rozkurczowe. W niektórych przypadkach polecane jest wprowadzenie środków antykoncepcyjnych.

Przeżywany stres może wpływać na nasilenie się objawów menstruacyjnych, w tym na ból brzucha i biegunkę. Podczas miesiączki dobrze skupić się na dbaniu o swój dobrostan psychiczny i fizyczny oraz relaksacji np. poprzez ćwiczenia oddechowe.

Jeśli domowe sposoby nie przynoszą ulgi, a objawy stają się coraz bardziej dokuczliwe, warto udać się do lekarza.

Przeczytaj także:

Ból podczas współżycia – przyczyny i leczenie

Tester owulacyjny do wyznaczania dni płodnych i owulacji na podstawie kropli śliny. Skuteczność 98% potwierdzona badaniami klinicznymi

Diafragma dopochwowa – antykoncepcja mechaniczna to skuteczna alternatywa dla antykoncepcji hormonalnej

 

 

Share This

Share this post with your friends!

%d bloggers like this: