Przyczyny Napięcia Przedmiesiączkowego czyli tzw. PMS i jak sobie z nimi radzić

Wahania nastrojów, płaczliwość występująca na przemian z drażliwością, problemy z koncentracją,  bóle głowy, bolesność piersi czy podbrzusza. Istnieje długa lista objawów związanych z Zespołem Napięcia Przedmiesiączkowego, czyli PMS.  Podaje się, że dolegliwości te  mogą dotyczyć nawet ponad 60% kobiet w wieku rozrodczym. Skąd się biorą te przykre objawy  i jak możemy sobie  nimi radzić?

Przyczyny:

Zmiany hormonalne

Najczęściej  za przyczyny Zespołu Napięcia Przedmiesiączkowego uznaje się zmiany w gospodarce hormonalnej kobiety w czasie cyklu miesięcznego. Po okresie owulacji następuje spadek poziomu estrogenu oraz wzrost poziomu progesteronu, który utrzymuje się do końca drugiej fazy cyklu, a obniża tuż przed krwawieniem miesiączkowym. Podaje się, że to właśnie progesteron oraz jego metabolity mogą przyczyniać się do objawów PMS. Oddziałują one na organizm kobiety, w szczególności na ośrodkowy układ nerwowy.

Zmiany w wydzielaniu serotoniny

Niekiedy występowanie PMS tłumaczy się spadkiem poziomu serotoniny. Ten tzw.  ,,hormon szczęścia’’ wpływa na regulację snu, temperatury ciała i ciśnienia krwi. Obniżenie poziomu serotoniny powoduje znaczne pogorszenie samopoczucia psychicznego.

Uwarunkowania genetyczne

Proces dziedziczenia  może mieć wpływ na występowanie objawów napięcia związanych z ,,tymi dniami’’. Twoja babcia, mama lub siostra cierpią bądź cierpiały na przykre dolegliwości związane z PMS?  Istnieje duże prawdopodobieństwo, że i Ciebie to spotka.

Nieodpowiednia dieta

Spożywanie w nadmiernych ilościach tłustych, słonych i  słodkich oraz przetworzonych produktów może nasilać objawy PMS. Brak w organizmie  wartościowych witamin (zwłaszcza  grupy B) oraz minerałów (takich jak sód czy potas) powoduje jego osłabienie, a osłabiony organizm znacznie gorzej radzi sobie z wahaniem hormonów.

Niezdrowy tryb życia

Ograniczony ruch fizyczny może przyczyniać się do nasilenia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. W okresie poprzedzającym menstruację występuje naturalna tendencja do zastoju krwi, a siedzący tryb życia potęguje tą predyspozycje. Dlatego tak ważne jest, by nie zaniedbywać tej sfery życia, jaką jest aktywność fizyczna.

 

 

Jak sobie radzić z  objawami PMS?

  1. Dużo się ruszaj – każda aktywność fizyczne poprawia nasze samopoczucie psychofizyczne, a także zmniejsza poziom stresu, dostarczając dużej ilości endorfin.

2.Zadbaj o prawidłową dietę – spożywaj  produkty zawierające węglowodany złożone – np. pieczywo pełnoziarniste, fasolę, soczewicę, ryż brązowy. Unikają produktów wysoce przetworzonych, zawierających duże ilości cukru i soli.

  1. Śpij nie krócej niż 8 godzin – nie zapominaj o odpowiednim wypoczynku organizmu.
  2. Nawadniaj się – pij dużo wody niegazowanej, która zapobiega zatrzymywaniu płynów w organizmie – najczęstszej przyczyny uczucia obrzmienia w PMS.
  3. Naucz się relaksować – zaprzyjaźnij się z jogą, spróbuj ćwiczeń relaksacyjnych lub oddechowych.
  4. Skonsultuj się z lekarzem – kiedy objawy są na tyle silne, że domowe sposoby okazują się nieskuteczne, warto zwrócić się o pomoc do ginekologa. Często skuteczne w zmniejszeniu dolegliwości PMS okazuje się zastosowanie antykoncepcji hormonalnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share This