Jaka powinna wyglądać dieta przy chorobie Hashimoto, PCOS czy endometriozie

Cierpisz na choroby powodujące problemy z płodnością, np.  insulinooporność, zespół policystycznych jajników, endometriozę albo niedoczynność tarczycy? Sprawdź, jak powinna wyglądać twoja dieta, by dzięki niej wspomóc gospodarkę hormonalną, a także zwiększyć szanse na poczęcie dziecka.

Dieta odgrywa kluczowe znaczenie w naszym życiu. Ma bezpośredni związek z samopoczuciem i zdrowiem, dlatego też,  by człowiek mógł dobrze funkcjonować, musi być ona odpowiednio zbilansowana, pełna witamin i minerałów. Ma również szczególne znaczenie w przypadku, gdy cierpimy na jakąś chorobę. Wtedy powinna być dopasowana do indywidualnych zaleceń, jakie dotyczą danego schorzenia. O odpowiedniej diecie mówi się także w przypadku, gdy staramy się o dziecko, a przede wszystkim, kiedy cierpimy na chorobę, która utrudnia nam zajście w ciążę. Często tego typu problemy związane są z zaburzoną gospodarką hormonalną, występującą przy chorobach takich jak: niedoczynność tarczycy, zespół policystycznych jajników, insulionooporność, czy endometrioza.  Jak powinna wyglądać dieta w przypadku tych chorób?

Insulinooporność

Insulinooporność często towarzyszy zespołowi policystycznych jajników. Polega na obniżonej wrażliwości organizmu na działanie insuliny, która reguluje poziom cukru we krwi.  Choroba dotyka głównie osoby z nadwagą i otyłością, ale nie tylko. Osoby z prawidłowym ciężarem ciała również cierpią na insulinooporność, ponieważ jej przyczyny mają także związek z genetyką, poziomem kortyzolu itd. Dieta przy tym schorzeniu powinna przede wszystkim polegać na zmniejszeniu ilości węglowodanów spożywanych w ciągu doby, a także spożywaniu pokarmów i niskim IG. Czym jest IG? To indeks glikemiczny, który pokazuje jak szybko po spożyciu danego pokarmu rośnie poziom glukozy we krwi. Im wyższy indeks, tym szybsze i gwałtowniejsze skoki glukozy, czego trzeba koniecznie unikać przy insulinooporności. Dlatego zalecane są w diecie produkty o niskim IG (<55), czyli przykładowo: warzywa strączkowe, produkty pełnoziarniste, gorzka czekolada, pomidory itd. Z kolei należy unikać słodyczy, produktów pszennych, cukru rafinowanego, fast-foodu, zbyt długo gotowanych produktów, zawierających węglowodany proste. Ponadto przy insulinooporności należy pamiętać o spożywaniu dobrej jakości białka i tłuszczów, które wraz z błonnikiem obniżają indeks glikemiczny. Jednak z białkiem nie można przesadzać, ponieważ jego nadmiar przekształca się w cukier. Warto również zażywać preparaty, które pomagają w normowaniu poziomu cukru we krwi, np. chrom, kozieradka, morwa biała, ashwagandha, berberyna, ocet jabłkowy itd.

Hashimoto

Pod tą nazwa kryje się zaburzenie endokronologiczne polegające na niedoczynności tarczycy. Najpopularniejszym zaleceniem przy tej chorobie jest wyeliminowanie glutenu i nabiału, produktów typu: soja, fasola, cicierzyca, soczewica itd.  Dieta powinna zawierać dużo białka (mięso, spirulina, orzechy, chia, len) – każdy posiłek powinien być w nie bogaty na poziomie 20-30%. Ponadto ważne są dobre, zdrowe tłuszcze, które odnajdziemy w: awokado, tłustych rybach, oliwie z oliwek, oleju kokosowym, orzechach, nasionach. Powinno się także spożywać w pokarmach węglowodany złożone, błonnik i warzywa bogate w skrobię.

Endometrioza

Odpowiednia dieta łagodzi jej objawy i zwiększa płodność, która jest zagrożona przy tej chorobie. Generalna zasada związana jest ze spożywaniem zdrowych, naturalnych produktów, ograniczenie cukrów prostych, glutenu, alkoholu, utwardzonych tłuszczy i wysoko przetworzonych potraw.  Powinna być za to bogata w warzywa i owoce, węglowodany złożone, dobre białko i tłuszcze. Zalecane produkty to: tłuste ryby, awokado, spirulina (alga morska- naturalny antyoksydant odtruwający organizm), mięso, brokuły, oregano, kurkumę itd.

Zespół policystycznych jajników

Dieta przy PCOS ma kluczowe znaczenie i wygląda podobnie jak w przypadku insulinooporności, która bardzo często jest sprzężona z tą chorobą. Ponadto kobiety cierpiące na zespół policystycznych jajników mają problemy z utrzymaniem odpowiedniej wagi i cierpią na otyłość , nadwagę i wolny metabolizm. W związku z tym ważną kwestią będzie uwzględnienie odpowiedniego deficytu energetycznego w swojej diecie, który powinien być nieco obniżony. Ponadto powinno się jeść  zdrowe tłuszcze (ryby, awokado), produkty o niskim IG, a w szczególności ograniczyć słodycze i rafinowany cukier zawarty w wielu produktach.

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

FemiGlove – Specjalna Rękawica do Samodzielnego Badania Piersi

Odwiedź nasz Sklep !

Masz problemy Zajść w Ciążę ? Szukasz Skutecznej i Bezpiecznej Antykoncepcji?

marker20 (3)Szybkie i Łatwe Zakupy w 24 h

Icon made by Freepik from www.flaticon.com
Share This